Vorige concerten

december 2022

Wanneer Concert
22 januari 2023
16:00 - 17:15
Sint-Margaritakerk

Viermaliks o.l.v. Tom Johnson

Programmatitel: ‘The Sacred Veil’. The Sacred Veil is een werk in 12 delen van componist Eric Whitacre (°1970) en dichter Charles Anthony Silvestri. Een verhaal over leven, liefde en lijden. De vrouw van Silvestri, Julie, stierf aan eierstokkanker op 36-jarige leeftijd. Het koppel had samen 2 jonge kinderen. The Sacred Veil verweeft teksten van Silvestri, Whitacre en Julie zelf, geschreven tijdens haar lijdensweg in een verhaal van liefde, lijden en troost. Het werk dat geïnspireerd is op een buitengewone en emotionele vriendschap, vermeldt de naam van Julie niet, zodat het een lijdensweg deelt die zeer universeel menselijk is. Een beklijvend concert voor koor, cello en piano.

Dirigent Tom Johnson
Cello Tine Hubrechts
Piano Govaart Haché

Voor ticketinfo, klik op volgende link
‘ticketinfo’

Sopranen: Ann Artois, An Peeters, Katrien Ruyters, Freya Schreurs, Julie Soens
Alten: Irina Fraihi, Ine Gerard, Goele Luyts, Andrea Soto Veres
Tenoren: Geert Polspoel, Bart Van Asch, Michiel Verfaillie, Patrick Vermylen, Billie Wolfs
Bassen: Klaas Callaerts, Marc Dejans, Mathias Ghesquiere,Stefaan Ghesquiere, Jan Kuypers

The sacred veil , Eric Whitacre (°1970)
1 The Veil Opens
2 In a Dark and Distant Year
3 Home
4 Magnetic Poetry
5 Whenever There Is Birth
6 I’m Afraid
7 I Am Here
8 Delicious Times
9 One Last Breath
10 Dear Friends
11 You Rise, I Fall
12 Child of Wonder


Lees meer ...
22 januari 2023
11:00 - 12:15
AMUZ

Cantando o.l.v. Luc Anthonis met De Lambertijnen o.l.v. Tom Johnson & Loore Nelen

Programmatitel: ‘Oud en Nieuw’ door Cantando – Ekeren.  Het kinderkoor De Lambertijnen zal deelnemen aan het concert als voorprogramma. Er wordt ook een gezamenlijk werk voorzien door Cantando met De Lambertijnen!

Het is de bedoeling om zowel oude meesters als hedendaagse werken te programmeren (“Oud en Nieuw”). Alsook werken die Cantando in het verleden heeft gezongen zullen gecombineerd worden met nieuw repertoire (eveneens “Oud en Nieuw”) voor het koor.
Drie keer oud en nieuw dus, want De Lambertijnen zijn de toekomst van de C-koren uit Ekeren!

Programma DEEL I:Oud en nieuw (volksliederen en nieuwe composities over de zee)’ door De Lambertijnen

Al die willen te kap’ren varen, Marc van den Broeck (°1964)
Meisje van de zee (volkslied)
’t Schip moet zeilen (volkslied)
Varen, Jan Van der Roost (°1956)
Hoy Ahoy (volkslied)
Ahoy , Sebastiaan van Steenberge (°1974)

Programma DEEL II: De Lambertijnen en Cantando

Drunken Sailor (volkslied)

Programma DEEL III:Oud en nieuw’ door Cantando

Exultate Justi, Ludovico da Viadana (1560-1627)
Jesu, dulcis memoria, Tomás Luis de Victoria (1548-1611)
Die mit Tränen säen werden mit Freuden ernten, Heinrich Schütz (1585-1672)
Ave Maria, Jacob Arcadelt (1505-1575) / arr. Kristiaan Van Ingelgem (°1944)
Quatre motets, Maurice Duruflé (1902-1986)
Bogoritse djevo, Arvo Pärt (°1935)
Haec es praeclarum vas, Vic Nees (1936-2013)
Trilo (Zweeds volkslied), arr. Bengt Ollén (°1950)
Let my love be heard, Jake Runestad (°1986)
Nearer, My God, to Thee, Lowell Mason (1792-1872) / arr. James L. Stevens (1923-2012)
Quanta Qualia, Patrick Hawes (°1958)
Canticum novum, Ivo Antognini (°1963)

Sopranen: Vera Beck, Ilse De Rydt, Marti de Waal, Lieze Denckens, Kathleen Dillien, Lut Goetschalckx, Katleen Goossens, Katrien Janssens, Lieve Lecluyse, Roselien Leens, Ilse Van Gestel.

Alten: Jolien Anthonis, Dominique Berghmans, Lynn Botte, Els Brijs, Anke Cassauwers, Leen De Busscher, Karin De Jean, Veerle Janssens, Nicole Nieuwinckel, Annemie Sas, Edith Van Houdt, Karolien Van Rossom.

Tenoren: Jan Pandelaers, Erik Peeters, Tom Peeters, Lauren Somers, Pieter Van den Kerkhof, Sander Van den Kerkhof.

Bassen: Kris Claessens, Steven De Bie, Jeroen De Vylder, Sándor Hajdú, Dirk Schittecat, Werner Truyens

C-koren Ekeren
https://c-koren.be/


Lees meer ...
15 januari 2023
15:00 - 16:15
Onze-Lieve-Vrouw van Fatimakerk, Genk

Vlaams Radiokoor o.l.v. Bart Van Reyn

Programmatitel:Punctus contra Punctum’.
In deze productie brengt het Vlaams Radiokoor samen met Julien Libeer een programma rond contrapunt van Bach tot vandaag. Een programma waarin het contrapuntisch meesterschap van Johann Sebastian Bach centraal staat: met muziek van Bach zelf, waaronder Preludes en Fuga’s uit Das wohltemperierte Klavier, en muziek geïnspireerd door Bach. De tintelende eenvoud van de piano, in vaardige handen van Julien Libeer, contrasteert met het rijke klankenweefsel van de vocale werken. Of hoe een rationele techniek zo diep kan ontroeren.

Het oeroude contrapunt had en heeft een enorm bepalende impact op de identiteit, persoonlijkheid en expressie van de Westerse muziek. Ze maakte klassieke muziek rijker en gelaagder, en bloeide helemaal open dankzij het virtuose vakmanschap van Johann Sebastian Bach.

Fuga, canon, imitatie: geen enkele techniek van contrapunt was hem vreemd. De rimpelingen die zijn werk in de muziek veroorzaakten, deinen uit over de eeuwen heen en beïnvloeden zowat alle muziek die na hem geschreven werd – tot zelfs de jazz.

Een eerbetoon dus aan contrapunt: de kunst om met iets zo vluchtig als klank een hecht weefsel te creëren waarin melodie en harmonie haast tastbaar verdichten, is vandaag nog steeds ‘alive and kicking’ – met dank aan grootmeester Johann Sebastian Bach.

Piano: Julien Libeer

Dirigent: Bart Van Reyn

Voor ticketinfo, klik op volgende link

‘ticketinfo’

Programma

Johann Sebastian Bach-Prelude and Fugue in C Major, BWV 846
Johann Sebastian Bach-Komm, Jesu, Komm, BWV 229: Komm, Jesu, Komm
Johann Sebastian Bach-Komm, Jesu, Komm, BWV 229: Drum Schliess Ich Mich In Deine Hände
Johann Sebastian Bach-Prelude and Fugue in B-Flat Minor, BWV 867: Prelude
Felix Mendelssohn-Mitten wir in Leben sind, Op. 23, No. 3
Johann Sebastian Bach-Prelude and Fugue in A Minor, BWV 865
Johannes Brahms-Zwei Motetten, Op. 74: I. Warum ist das Licht gegeben
Johann Sebastian Bach-Prelude and Fugue in C-Sharp Minor, BWV 849
Knut Nystedt-Immortal Bach over het koraal “Komm,süsser…”
Johann Sebastian Bach-Prelude and Fugue in D Major, BWV 850
Sven David Sandström-Fürchte dich nicht

Muzikanten Vlaams Radiokoor
Sopranen: Sarah Van Mol, Karen Lemaire, Kristien Nijs, Sarah Abrams, Charlotte Schoeters, Evi Roelants

Alten: Helena Bohuszewicz, Estelle Lefort, Eva Goudie-Falckenbach, Lieve Mertens, Noëlle Schepens, Helen Cassano

Tenoren: Ivan Goossens, Paul Schils, Paul Foubert, Gunter Claessens, Roel Willems, Michiel Haspeslagh

Bassen: Jan Van der Crabben, Thomas Vandenabeele, François Heraud, Andrés Soler Castaño, Conor Biggs, Jean Manuel Candenot

Toelichting aangeleverd door Vlaams Radiokoor

Het lijkt bijna ondenkbaar, maar na het overlijden van barokcomponist Johann Sebastian Bach (1685-1750) raakten zijn werken bijna een eeuw lang in de vergetelheid. Zijn muziek werd weggezet als ouderwets, te wiskundig en complex. Tot Felix Mendelssohn (1809-1847) het manuscript van Bachs Mattheuspassie in handen kreeg en zo begeesterd was dat hij het in 1829 weer live tot klinken bracht. Mendelssohn zette zo een heuse Bach-revival in gang, die zich in Duitsland en later in heel Europa zou verspreiden. Vandaag wordt Bachs beheersing van het contrapunt al lang niet meer als puur cerebrale kunst gezien. Integendeel: zijn oeuvre behoort tot het summum van muzikale techniek en expressie, en inspireert nog steeds tal van componisten.

Bach en het contrapunt

Hoewel het begrip ‘contrapunt’ (afstammend van het Latijnse ‘punctus contra punctum’, vrij vertaald: ‘noot tegen noot)’ pas in de renaissance opdook, is het in wezen een eeuwenoude praktijk. Zo bestonden er in de middeleeuwen al erg strikte regels over het combineren van verschillende melodieën en de daaruit vloeiende samenklanken. Gaandeweg werden de spelregels verder verfijnd en kregen de onderlinge stemmen steeds meer bewegingsvrijheid. De periode tussen 1650 en 1750 wordt wel eens aangeduid als de ‘Gouden Eeuw van het contrapunt’, en dat is voornamelijk te danken aan Johann Sebastian Bach, die deze ambacht tot in het detail beheerste. Hij was namelijk niet alleen in staat om complexe meerstemmige muziek met mathematische precisie uit te werken, maar slaagde er ook in om het geheel expressief te laten klinken. Zijn laatste onvoltooide compositie Die Kunst der Fuge wordt gezien als de apotheose van dat meesterschap.

Ook in de preludes en fuga’s uit Das Wohltemperierte Klavier demonstreerde Bach zijn kunnen. Vermoedelijk was het werk door Bach opgezet als studiemateriaal voor klaviermuzikanten, zo duidt de titelpagina uit 1722: “Das Wohltemperierte Klavier, ofwel preludes en fuga’s op alle hele en halve tonen, zowel met de tertia major of Ut Re Mi als de tertia minor of Re Mi Fa. Ten nutte en gebruik van de leergierige muzikale jeugd alswel als tijdverdrijf voor hen die in deze studie reeds geoefend zijn.” Das Wohltemperierte Klavier bestaat uit twee bundels, daterend uit 1722 en 1740-42, waarin Bach de vierentwintig majeur- en mineurtoonsoorten op een systematische manier introduceert. Wat het werk extra revolutionair maakt, is dat Bach gebruik maakte van de ‘welgetempereerde’ stemming van het klavier: door de onzuiverheden tussen bepaalde intervallen over het octaaf te verdelen, waren deze toch nog aanvaardbaar voor het oor én kon Bach in alle vrijheid de karakteristieken van elke toonaard in de verf zetten.

In de preludes brengt Bach elke toonsoort op een vrije, improvisatorische of zelfs dansante manier aan, terwijl hij in de fuga’s op een ingenieuze manier speelt met de regels van het contrapunt door verschillende thema’s en tegenmelodieën met elkaar te combineren. Ook het specifieke esthetische en emotionele karakter van elke toonaard ontsnapt niet aan zijn aandacht. De Duitse musicoloog en Bach-kenner Christoph Wolff noemt Das Wohltemperierte Klavier dan ook een “compendium van technische, compositorische en esthetische principes”. De compositie groeide intussen uit tot een volwaardig kunstwerk dat op het repertoire van menig pianist prijkt.

Bach-revival

In 1825 kreeg de Duitse componist en dirigent Felix Mendelssohn een bijzonder cadeau van zijn grootmoeder: het manuscript van Bachs Mattheuspassie. Vier jaar later klonk de passie voor het eerst sinds Bachs overlijden weer live voor publiek. Maar Mendelssohns bewondering voor Bach gaat al verder terug: als twaalfjarige student had hij het Bach-contrapunt tot in de puntjes bestudeerd. Het kan dan ook niet anders dan dat de koralen, preludes en fuga’s een spoor nalieten in zijn eigen oeuvre, in het bijzonder in zijn werken voor koor. Ongeveer een jaar na de heropvoering van Bachs Mattheuspassie zette Mendelssohn koers naar Rome. Op 23 november schreef hij in een brief aan zijn zussen: “Het koraal Mitten wir im Leben sind is af, en waarschijnlijk is het een van mijn beste religieus geïnspireerde werken.” Waar Bach destijds een vierstemmige harmonisatie voor de Lutherse hymne voorzag, componeerde Mendelssohn een achtstemmige a capella compositie waarin homofone passages afwisselen met een contrapuntische schrijfstijl.

Ook Johannes Brahms (1833-1897) koesterde de nalatenschap van de vorige generaties componisten. Hij zag de noodzaak niet om nieuwe genres te ontwikkelen, maar koos ervoor de bestaande genres op te frissen en de moderne, romantische principes toe te passen op de vormen die al bestonden; een visie die hij demonstreerde in alle genres, van pianomuziek tot grootschalige orkest- en koorwerken. In zijn motetten is Bach zijn grote voorbeeld. Warum ist das Licht gegeben opus 74 nr 1 verwijst niet alleen vormelijk, maar ook door de contrapuntische schrijfwijze van de twee middelste strofen naar de grootmeester. Voor de tekst combineerde Brahms verzen uit het oudtestamentische boek Job, de Klaagzangen van Jeremia en het evangelie van Johannes, allemaal in een vertaling door Luther. Hij componeerde het werk tijdens de zomer van 1877 in Oostenrijk, hetzelfde jaar dat hij zijn Tweede Symfonie voltooide. De eerste strofe zet nog duister en zoekend in, maar gaat over in warme en vreugdevolle tonen. Aan het einde weerklinkt een eenvoudige zetting van de koraalmelodie Mit Fried und Freud fahr ich dahin, een knipoog naar Bach.

Immortal Bach

Aanvankelijk stond Sven-David Sandström (°1942) bekend om zijn modernistische en moeilijk uitvoerbare werken. Maar in de jaren ’80 evolueerde de Zweedse componist naar een minder complexe en meer emotionele stijl. Ook de invloed van oude meesters zoals Buxtehude en Bach werd steeds zichtbaarder in zijn werk: na enkele motetten volgens barok model, componeerde hij in 1994 zijn High Mass naar Bachs Hohe Messe. Minstens even bijzonder is zijn reeks van zes motetten die hij tussen 2003 en 2008 componeerde naar Bachs origineel, en telkens opdroeg aan een Scandinavische koordirigent. Zo schreef hij het motet Fürchte dich nicht speciaal voor het Vlaams Radiokoor onder leiding van Bo Holten. Als sterk gelovige componist is Sandström ervan overtuigd dat “muzikale vernieuwing een essentieel element vormt in het overleven van de Kerk”. In Laudamus te zet het koor zachtjes neuriënd in, en gaandeweg nemen zowel het volume als het tempo toe. De minimalistische aanpak versterkt het effect van een groep gelovigen die al biddend dichterbij lijkt te komen.

Ook in het vocale oeuvre van de Noorse componist Knut Nystedt (1915-2014) spelen bijbelse teksten en de tradities van de kerkmuziek een belangrijke rol. Zijn vroege repertoire bestaat voornamelijk uit quasi-romantische, nationalistische muziek. Maar na zijn studies bij Aaron Copland eind jaren ’40 ontwikkelde Nystedt een meer experimentele stijl en introduceerde hij nieuwe tonale mogelijkheden en klankkleuren, in het bijzonder in zijn vocale muziek. Die moderne stijl wist hij te rijmen met elementen uit de gregoriaanse en oude muziek, een erfenis uit zijn katholieke jeugd. In Immortal Bach brengt hij letterlijk een tijdloze hulde aan de grootmeester van de barok. Door de opeenvolgende akkoorden uit het Bachkoraal Komm, süsser Tod – nota bene een van de geliefde koralen van Bach – uit te rekken in verschillende notenwaarden en die door vijf koren in verschillende tempi te laten zingen, creëert hij de illusie van oneindigheid.

Toelichting door Aurélie Walschaert


Lees meer ...

november 2022

Wanneer Concert
04 december 2022
11:00 - 12:15
AMUZ

Polyfoon o.l.v. Lieven Deroo

Programmatitel: ‘Magnificat!
Ensemble Polyfoon verweeft traditiegetrouw renaissancepolyfonie met hedendaagse polyfonie. Rode draad doorheen dit adventsconcert zijn naast oude en 20ste eeuwse magnificats de O-Antifonen van Arvo Pärt (°1935). Deze verzen beginnen met ‘O’ en worden gereciteerd tijdens de vespers, één per avond, tussen 17 en 23 december. Elk antifoon is gebaseerd op een andere aanspreking voor Jezus uit het Oude Testament — titels zoals Emmanuel, Sleutel van David, Dageraad en Wijsheid. De titels verwoorden het verlangen naar de Messias. Eenvoud en mystiek maken Pärts muziek, zowel vocaal als instrumentaal, wereldwijd erg populair, getuige ook de laatste Top 100 van Klara. Zijn Magnificat, waar het concert mee afsluit, geeft – opnieuw in zijn typische tintunnabilistijl – de akkoorden de tijd om als klokjes te klinken, rustgevend en minimalistisch.

Magnificat – Nicolas GOMBERT (ca. 1495 – ca. 1560)
Ad te levavi animam meam – Coen VERMEEREN (°1962)
O Weisheit – Arvo PÄRT (°1935)
O Adonai – Arvo PÄRT (°1935)
Ecce advenit dominator Dominus – Coen VERMEEREN (°1962)
O Sproß aus Isais Wurzel – Arvo PÄRT (°1935)
O Schlüssel Davids – Arvo PÄRT (°1935)
O Morgenstern – Arvo PÄRT (°1935)
Magnificat Quarti Toni – Orlandus LASSUS (1532 – 1594)
Alma Redemptoris Mater – Peter PHILIPS (1561 – 1628)
Ave generosa – Ola GJEILO (°1978)
Oculi omnium – Eric WHITACRE (°1970)
O König aller Völker – Arvo PÄRT (°1935)
O Immanuel – Arvo PÄRT (°1935)
Magnificat – Arvo PÄRT (°1935)

Advent komt van het Latijnse ‘adventus’ wat komst betekent. Het is in het christendom de periode waarin de komst van Jezus voorbereid wordt. Paus Gregorius de Grote bepaalde op het einde van de zesde eeuw dat deze periode 4 zondagen moest bevatten en kan dus variëren van 22 tot 28 dagen. De hoop op de komst van de verlosser, de Messias, het verlangen naar troost en een veilige haven, verlossing uit pijn en ellende, het vervuld zien van een verlangen en het zien van het licht zijn kenmerkend voor de adventsperiode. Ook het nederig reflecteren naar zijn eigen eindigheid, waarden als rechtvaardigheid hoog in het vaandel dragen enz, horen bij de christelijke beleving van de weken voor Kerstmis, feest van het Licht.

De lofzang van Maria, het ‘Magnificat’ wordt in dit programma in drie versies gezongen, en is tevens de titel van dit concert. We beginnen met een onbekende maar daarom niet minder interessante versie van Nicolas Gombert, leerling van Josquin Desprez en in onmin gevallen hofcomponist van Keizer Karel V. Het gregoriaans neemt een prominente plaats in en wordt in de pare verzen afgewisseld met rijke melismatische polyfonie dat bol staat van imitaties  en dat op originele en virtuoze manier telkens uitbreidt met één stem, van een drie-tot achtstemmig polyfoon weefsel!

‘Ad te levavi animam meam’ is een introïtusgezang voor de mis op de eerste zondag van de advent. De toonzetting van de Nederlander Coen Vermeeren (°1962), ruimtevaarttechnicus, gecontesteerd schrijver en compositiestudent op latere leeftijd bij Daan Manneke (NL), past geheel bij de nederige vraag om steun en hulp in de zoektocht naar Gods wegen. De alten zingen het gregoriaanse thema en worden op discrete wijze ‘begeleid’ door 4 mannenstemmen. Enkel in het middendeeltje wordt van het concept afgezien om dan met een warme meerstemmige gloed de zielsverheffing kleur te geven. Vermeeren’s stijl kan als ‘tijdloos, neo-spiritueel en mystiek’ worden bestempeld wat zeker ook van de muziek van Arvo Pärt kan gezegd worden.

Rode draad doorheen dit concert zijn naast de magnificats de O-Antifonen van Arvo Pärt (°1935), gebundeld in de Sieben magnificat-antiphonen. Deze verzen, allen beginnend met ‘O’, reeds vanaf de 8e eeuw in gebruik in de liturgie en ook wel de ‘Grote Antifonen’ genoemd, worden gereciteerd tijdens de vespers, één per avond, tussen 17 en 23 december. Elke antifoon is gebaseerd op een andere aanspreking voor Jezus uit het Oude Testament — titels zoals Emmanuel, Sleutel van David, Dageraad en Wijsheid. Deze titels verwoorden het verlangen van de Israëlieten naar de Messias, evenals ons eigen verlangen naar de komst van Jezus — zowel met Kerstmis als bij de wederkomst. Het overheersende thema van de O-antifonen is er één van hoop en van het wachten op Jezus’ komst. Ze helpen ons de ogen te openen voor wie Jezus is, door de verschillende titels van de Messias te belichten.

We doorspekken de antifonen met nog een introïtus van Coen Vermeeren, ‘Ecce advenit dominator’, een motet van de populaire hedendaagse Amerikaanse koorcomponist Eric Whitacre (°1970), ‘Oculi omnium’, het Mariamotet ‘Alma Redemptoris Mater’ van de kosmopolitische Peter Philips, als 22-jarige katholiek gevlucht uit het anglicaanse Engeland en in onze armen gesloten (hij woonde een 9tal jaren in Antwerpen en vertoefde vanaf 1597 tot zijn dood in 1628 in Brussel, waar hij in dienst was van aartshertog Albrecht VII) en een ode aan Maria, het sierlijke ‘Ave generosa’ van de Noorse componist Ola Gjeilo (°1978) op tekst van de middeleeuwse Hildegard Von Bingen.

Centraal in het programma zingen we het ‘Magnificat’ van Orlandus Lassus, onze kosmopolitische veelschrijver, allicht onze bekendste renaissance-polyfonist. Eindigen doen we met Pärt’s onnavolgbare versie van de lofzang van Maria aan het adres van God na het vernemen van haar zwangerschap door de engel Gabriël te Nazaret. ‘Hoe moet dat dan’, vroeg Maria, ‘ik heb geen omgang met een man?’ ‘De Heilige Geest zal over u komen’, sprak de engel, ‘en de kracht van de Allerhoogste zal over u komen.’

Moge diezelfde Heilige Geest over ons allen komen en ons vervullen van een vredevol en hoopvol verlangen naar een betere wereld en een mooie kersttijd!

Muzikanten

Sopranen: Halina Bletek, Katelijne Boon, Laura Bossuyt, Ilse De Rydt, Geert De Schutter, Marijke Porta, Liesbeth Segers, Britt Van Alsenoy, Hadewig Van Reempts, Katarina Velghe

Alten: Tine Cornelis, Monique De Paauw, Hilde D’hollander, Dorothea Haers, Dietske Lehembre, Miriam Van Alsenoy, Annemie Van de Winkel, An Vos, Els Wollaert

Tenoren: Bert Bortier, Cees Hamelink, Wil Lensen, Peter Ratinckx, Peter Schellemans, Armand Somers, Tom Verhaegen

Bassen: Hans Michiels, Serge Daelemans, Jan Deroo, Johan Moeyersoons, Dirk Rodts, Frank Stals, Lieven Van den Eede


Lees meer ...

oktober 2022

Wanneer Concert
13 november 2022
16:00 - 17:15
Sint-Margaritakerk

Duartes Vocal Ensemble

Programmatitel: ‘En ze zei: “Magnifikat!”’.

Duartes Vocal Ensemble zingt over Maria, voor U! Ze brengen voornamelijk liederen van hedendaagse componisten die met tradities, uit onder andere de renaissance, aan de slag zijn gegaan. Centraal in die werken staat de figuur van Maria en het thema verwachting. Met de kerstperiode in het vooruitzicht kunnen we dus alweer beginnen te dromen van de komst van het kindje Jezus.

Voor ticketinfo, klik op volgende link
‘ticketinfo’

Programma
Voor mijn kind / Away in a manger – tekst Maud Vanhauwaert – arr. Ola Gjeilo (°1978)
Strela do dia – Rúben Borges (°1994)
Beata Viscera – Jan Van der Roost (°1956)
Of a rose – Cecilia McDowall (°1951)
Ave Generosa – Ola Gjeilo (°1978) – tekst Hildegard von Bingen (1098-1179)
Ave Maria – Jakob Arcadelt (1507-1568)
O Magnum Mysterium – Cristóbal de Morales (1500-1553)
Salve Regina – Francis Poulenc (1899-1963)
Stars – Ēriks Ešenvalds (°1977) – tekst: Sara Teasdale (1884-1933)
Spes – Mia Makaroff (°1970) – tekst Nils Aslak Valkepää (1943-2001)
Ave Maria – Rihards Dubra (°1964)
Bogoróditse Djevo – Arvo Pärt (°1935)
Magnifikat – Ily Matthew Maniano (°1988)

Duartes Vocal Ensemble

Duartes is een jong en dynamisch vocaal ensemble uit Antwerpen en bestaat uit acht muzikanten. Zij hebben elkaar leren kennen in Jeugdkoor Waelrant, in Waelrant Camerata en op het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Het is hun gedeelde liefde voor (koor)muziek die hen in dit ensemble heeft samengebracht. Zoals de naam Duartes doet uitschijnen – Duartes is een samentrekking van de Latijnse woorden duo + artes – combineren zij meerdere kunsten: de toeschouwers kunnen in de eerste plaats genieten van zang, maar ook van instrument, literatuur en andere kunsten.
Duartes stond al enkele keren op Antwerpse podia zoals het Paleis op de Meir en de Sint-Laurentiuskerk op het Zuid en ook in AMUZ bij KOORLINK Antwerpen passeerden ze reeds vorig jaar. Dat smaakte duidelijk naar meer!

Namen muzikanten
Maris Pajuste – sopraan
Hanne Roose – sopraan
Herlinde Van de Straete – mezzosopraan
Katelijne Malomgré – alt
Egwin Raes – tenor
Thijs Van Bruggen – tenor
Thomas Vandenabeele – bariton
Sander Meersmans – bas

Robbert Van de Cloot – percussionist (tijdens slotwerk).


Lees meer ...
06 november 2022
11:00 - 12:15
AMUZ

Amaranthe o.l.v. Johannes Dewilde

Programmatitel: ‘Be like the bird’.

Be like the bird that, pausing in her flight awhile on boughs too slight, feels them give way beneath her, and sings, knowing she hath wings.

‘Wees zoals een vogel, even pauzerend op een te dun takje, voelend dat het haar gewicht niet kan houden, maar die lacht en zingt omdat ze weet dat ze vleugels heeft’.

De Canadese componiste Abbie Betinis componeerde in 2009 een prachtige melodie, en maakte daarbij gebruik van deze tekst van de Franse schrijver en dichter Victor Hugo. Ze schreef deze canon geïnspireerd door haar eigen strijd tegen kanker en draagt hem op aan een innovatieve meisjesschool in West Virginia. “May they continue to educate, empower and inspire each girl to know that “she hath wings”.

Met deze melodie en tekst in gedachten ging Johannes voor deze productie op zoek naar nieuwe, meestal ongekende en uitdagende koormuziek die zowel vormelijk als inhoudelijk niemand onberoerd zal laten. We brengen u ook ‘Be like the Bird’, een nieuwe compositie geschreven door Hans Helsen, voor en opgedragen aan Amaranthe. In de uitwerking van deze a capella productie liet Amaranthe zich andermaal bijstaan door de ongeëvenaarde bewegingscoach Panda van Proosdij (NL).

Programma (onder voorbehoud)
Be like the Bird – Abbie Betinis
Potter’s Clay – Paul Fowler
Six Choruses – Miklós Kocsár
-Nr. 1 Fog
-Nr. 2 Nocturne
-Nr. 3 Valley songs
-Nr. 4 Snatch
-Nr. 5 Sea-Wash
-Nr. 6 Bringers
Sleep – Eric Whitacre/transc. Johannes Dewilde
Mironczarnia – Jakub Neske
Tree of Life – Jeff Enns
Here on these Branches – Sarah Quartel
High Flight – Ēriks Ešenvalds
Only in sleep – Ēriks Ešenvalds
Be like the Bird – Hans Helsen

Amaranthe (uitgeroepen tot het beste kamerkoor ter wereld tijdens de WCG2021)

Amaranthe is een jong dameskoor uit Oudenaarde dat de koorwereld wil veroveren met unieke koorprojecten.

Johannes Dewilde
Panda van Proosdij

Zangers
Lisa Baert
Heidi Bauters
Julie Callebaut
Fresine Cosaert
Celine Coussens
Kim De Baere
Heleen De Block
Marlies Decavel
Eline De Coninck
Lore De Gendt
Marijke Demeestere
Aurelie Demerlier
Katrijn Dossche
Veronique Gevaert
Céline Herregods
Ienske Herregods
Liesbeth Hoste
Elien Keirse
Melanie Lelieur
Elise Meirhaeghe
An-Sofie Noppe
Ellen Van den Brande
Julie Van Rijckeghem
Leonie Van Rijckeghem
Ahanna Verschraegen
Kalinka Verschraegen


Lees meer ...

september 2022

Wanneer Concert
30 oktober 2022
11:00 - 12:15
AMUZ

Vlaams Radiokoor o.l.v. Sigvards Kļava

Programmatitel: ‘The pilgrim song’.

The pilgrim song, een pelgrimstocht dwars door het leven heen – met muziek van Arvo Pärt als gids.

De rode draad in dit programma is het verhaal van een pelgrimstocht en beschrijft de bedevaart van een pelgrim met zowel momenten van verwondering en ontzag voor de natuur als spirituele reflectie.

Ingetogen en met enige schroom trekt het Vlaams Radiokoor op pelgrimstocht, dwars door het leven heen: langs de bergen en dalen van onze ervaringen, meanderend doorheen de emoties die ons ons maken. De Missa Syllabica van Arvo Pärt zorgt met verstilde en abstracte kracht voor houvast doorheen die tocht. In Ein Wallfahrtslied is er ruimte om die angst voor het eindige te omarmen, en ook Cyrillus Kreek staat stil bij onze emotionele kreten om hulp en verlossing in zijn Palms of David. Met Ēriks Ešenvalds In Paradisum lijkt de mensheid de verlossing, het paradijs te vinden. ‘Een engelenkoor zal je opwachten, moge je eeuwige rust vinden.’

Vlaams componist Rudi Tas blikt in Atmospheres vol weemoed terug op de liefde en de broosheid van het leven. Hij baseerde het koorwerk op het gedicht Strings in the earth and air van James Joyce.

o.l.v. Sigvards Kļava (chef-dirigent van het Lets Radiokoor)

Met solistenensemble en met strijkkwartet (solisten Brussels Philharmonic)

Programma (onder voorbehoud)

Arvo Pärt-Missa Sillabica: Kyrie
Arvo Pärt-Ein Wallfahrtslied
Tõnu Kõrvits-Reflections from a Plain
Arvo Pärt-Missa Sillabica: Gloria
Arvo Pärt-Es sang vor langen Jahren
Cyrillus Kreek-Psalms of David: Psalm 104 Bless the Lord, O my soul
Cyrillus Kreek-Psalms of David: Psalms 1, 2 & 3 Happy is the Man
Cyrillus Kreek-Psalms of David: Psalm 141 O Lord, I call to Thee
Arvo Pärt-Missa Sillabica: Credo
Rudi Tas-Atmospheres
Arvo Pärt-Nunc dimittis
Arvo Pärt-Missa Sillabica: Sanctus
Arvo Pärt-Missa Sillabica: Agnus Dei
Arvo Pärt-Missa Sillabica: Ite missa est
Ēriks Ešenvalds-In Paradisum


Lees meer ...

maart 2022

Wanneer Concert
24 april 2022
16:00 - 17:15
Sint-Margaritakerk

BEvocaL o.l.v. Benoît Giaux en Jori Klomp

Het concert van BEvocaL vervangt het concert van Viermaliks.

Programma: BEvocaL brengt een ode aan Belgische koormuziek.

BEvocaL

BEvocaL, het Belgisch nationaal jeugdkoor, brengt een gevarieerd programma met werken uit verschillende muziekstijlen, met een accent op Belgische muziek uit alle hoeken van het land. Bekende, maar ook minder bekende koorcomponisten staan op het programma. Het koor onderscheidt zich door een origineel en onverwacht gebruik van de ruimte tijdens de concerten. BEvocaL garandeert dan ook een intense en intieme muzikale concertervaring waardoor de toeschouwers helemaal betoverd naar huis gaan!

BEvocaL, zag het levenslicht in 2017, toen de koororganisaties Koor&Stem, (Vlaamse Gemeenschap), A Coeur Joie (Franstalige Gemeenschap) en Födekam (Duitstalige Gemeenschap) besloten om hun krachten te bundelen. Hun wens was om jonge Belgische zangers van 18 tot 30 jaar kansen te geven om elkaar te ontmoeten en samen op een kwalitatief hoog niveau te zingen.

Koorleden

Sopranen: Esther Bustillo, Raquel Del Pino Herranz, Lara Denies, Sandrine d’Ursel, Sara Geeraerts, Alix Lafère, Samira Schür, Zoé Skotnicki, Aya Tanaka, Lucile Tanghe, Naomi Tapiola, Emmanuelle Thunissen, Liss Walisch

Alten: Fauve Bougard, Sofie Buysse, Alix Dupuis, Valentina Franzaroli, Eloïne Philippe, Leia Quinaux, Astrid Van Wilder, Aline Van Wassenhove

Tenoren: Quentin Byloos, Samuel Desguin, Ruben Goriely, Arthur Meunier, Matthis Perreaux, Francesco Spina

Bassen: Simon Brandt, Sacha Delehouzée, André Hubin, Sander Meersmans, Noé Pirson, Alexander Van Goethem, Juriaan Vanmechelen

VERVANGING

Dit concert is opgenomen in de KOORLINKcyclusTielen 2021-2022, ter vervanging van het concert van Viermaliks o.l.v. Tom Johnson. Viermaliks zal vermoedelijk in de programmatie voor 2022-2023 opgenomen worden.

We zagen BEvocaL reeds op de slotceremonie van de WCG2021. En ze traden ook al op in de Begijnhofkerk in Turnhout. Dat was telkens ontzettend goed en heel enthousiasmerend! Dus dat belooft en we kijken er naar uit!


Lees meer ...
24 april 2022
15:00 - 16:15
Onze-Lieve-Vrouw van Fatimakerk, Genk

GEANNULEERD Amaranthe o.l.v. Johannes Dewilde

Dit concert is last-minute GEANNULEERD.

 


Lees meer ...

februari 2022

Wanneer Concert
20 maart 2022
16:00 - 17:15
Sint-Margaritakerk

Waelrant Camerata o.l.v. Marleen De Boo

Programmatitel: Amor, io fallo!

De Waelrant Camerata is de jongste telg in de familie van de Borgerhoutse Waelrantkoren. De beste zangers uit hun Jeugd- en Kamerkoor Waelrant verdiepen in deze groep hun koorkunde. Liefde, ik doe het, jij doet het, iedereen doet het. Want zonder liefde geen leven.


Lees meer ...
20 maart 2022
11:00 - 12:15
AMUZ

Duartes Vocal Ensemble

Programmatitel: ‘En ze zei: “Magnifikat!”’

Duartes zingt over Maria, voor U! Ze brengen voornamelijk liederen van hedendaagse componisten die met tradities, uit onder andere de renaissance, aan de slag zijn gegaan. Centraal in die werken staat de figuur van Maria en het thema verwachting. Want met de Annunciatie op 25 maart – negen maanden voor Kerstmis – kondigt Gabriël aan Maria aan dat ze in verwachting is. We kunnen dus alweer beginnen dromen van de komst van het kindje Jezus.


Lees meer ...
13 maart 2022
17:30 - 18:45
Onze-Lieve-Vrouw van Fatimakerk, Genk

Ex Tempore o.l.v. Florian Heyerick

Programmatitel: ‘Hear my Prayer – Fanny en Felix’

Koormuziek van Felix en Fanny Mendelssohn – Bartholdy

Het programma ‘Hear my Prayer – Fanny en Felix ’ is een heel passend en boeiend programma geworden met veel afwisseling rond de beide fascinerende artistieke persoonlijkheden van zus en broer Fanny en Felix, beide buitengewoon getalenteerde wonderkinderen, zeer eng met elkaar verbonden over en door de muziek.

 


Lees meer ...
06 maart 2022
11:00 - 12:15
AMUZ

Graindelavoix o.l.v. Björn Schmelzer

Programmatitel: Josquin, The Undead (De Ondode)

Lamentaties, Deploraties en Dodendansen uit de Antwerpse 1545 Susato print

 

 


Lees meer ...

januari 2022

Wanneer Concert
06 februari 2022
11:00 - 12:15
AMUZ

Waelrant Camerata o.l.v. Marleen De Boo

Programmatitel: Amor, io fallo!

De Waelrant Camerata is de jongste telg in de familie van de Borgerhoutse Waelrantkoren. De beste zangers uit hun Jeugd- en Kamerkoor Waelrant verdiepen in deze groep hun koorkunde.

Liefde, ik doe het, jij doet het, iedereen doet het. Want zonder liefde geen leven.

De Camerata bezingt verschillende aspecten van menselijke liefde.


Lees meer ...

december 2021

Wanneer Concert
16 januari 2022
16:00 - 17:15
Sint-Margaritakerk

Donne Domenica o.l.v. Patrick Van Looy

Het concert van Donne Domenica gaat gewoon door op de voorziene uitvoeringsdatum. 

Programmatitel: ‘The hearth-fire burning’

De kern van het programma bestaat uit Engelse, romantische poëzie, in brand gestoken door enkele Vlaamse componisten als André Laporte, Gwendolyn Sommereyns en Martin Slootmaekers. Ook Ola Gjeilo, Edward Elgar en Zoltán Kodály passeren bij het vuur, dat eveneens brandt in vier Choral Hymns from the Rig Veda van Gustav Holst.

Harpist: Anne Zeuwts

Violisten: Annick en Edith Verboven


Lees meer ...

november 2021

Wanneer Concert
12 december 2021
11:00 - 12:15
AMUZ

Vocaal Ensemble Reflection o.l.v. Patrick Windmolders

Programmatitel: ‘Fear not, dear friend. But freely live your days.’

Het vocaal ensemble Reflection brengt een programma vol rust, vertrouwen, wijdsheid, eenvoud en schoonheid. We hebben het over sterren en de maan, slapeloosheid en dromen, over maskers, eeuwigheid en fluisteren… We klinken stil, soms heel stil, maar dan weer vol en groots.

Programma 

Componisten van dienst zijn Arthur Sullivan, Billy Joel, Patrick Windmolders, Jake Runestad, Michael Atherton, Raymond Schroyens, Franz Schubert, Sebastiaan Van Steenberge, Vic Nees en Eriks Esenvalds.


Lees meer ...

oktober 2021

Wanneer Concert
07 november 2021
11:00 - 12:15
AMUZ

Vlaams Radiokoor o.l.v. Bart Van Reyn – entartete musik

Verboden muzikale parels postuum erkend: een nederig eerbetoon vervat in een muzikale reis van het bruisende Berlijn doorheen de Holocaust tot bij de muziek die overleeft.


Lees meer ...

september 2021

Wanneer Concert
03 oktober 2021
11:00 - 12:15
AMUZ

Air4Six

Air4Six is een nieuw vocaal ensemble met sopranen Liesbeth Devos en Astrid Stockman, mezzosopraan Inez Carsauw, tenor Adriaan De Koster, bariton en dirigent Joris Derder en bas Charles Dekeyser.

Programma ‘Music & Flowers For Brexit’

 


Lees meer ...