Concert Roeselaars Kamerkoor o.l.v. Bart Naessens

Concert Roeselaars Kamerkoor o.l.v. Bart Naessens

23 juni 2019
16:00 - 18:00 €8.00 - €15.00

Brabantdamkerk

Kaart wordt geladen...

Concert Roeselaars Kamerkoor o.l.v. Bart Naessens



Programma”Bach”

De Bach-familie is een groot en breed vertakt muzikaal geslacht.  In de Ursprung der musicalisch-Bachischen Familie maakte Johann Sebastian een stamboom die ons terugbrengt tot de eerste helft van de 16e eeuw en illustreert op die manier hoeveel musicerende leden het Bach-geslacht telde.  Wat opvalt is de kwaliteit van elke Bach-musicus, zozeer dat men in Thüringen het woord Bach als synoniem voor musicus ging gebruiken.

Johann Sebastian Bachs oeuvre is gigantisch en bijzonder veelzijdig.  Bijzonder in dit grote repertoire zijn de zes motetten (BWV 225-230), geschreven ter gelegenheid van begrafenisdiensten.  Deze puur vocale composities illustreren meteen zijn meesterschap in het contrapunt en de (al dan niet dubbelkorige) motetten kunnen terecht beschouwd worden als het hoogtepunt binnen de barokke vocale traditie op het vasteland.

Naast deze drie vocale parels plaatsen we twee composities van twee andere Bach-telgen.  Johann Michael Bach was de vader van Maria Barbara Bach, Johann Sebastians eerste vrouw.  Hij werd toenertijd bijzonder geprezen als een van de grootste musici van zijn tijd, samen met Johann Christoph Bach.  Zijn eenvoudige doch schitterende dubbelkorige ‘Fürchtet euch nicht’ toont zijn maitrise overduidelijk aan.  Over Johann Ludwig Bach is heel wat minder geweten.  Hij was de oudste zoon van Johann Jacob Bach en staat geboekstaafd als hofmusicus, cantor en kapelmeester van het hof te Meiningen, wat hem meteeen de bijnaam Meininger Bach opleverde.  Zijn meest bekende en beklijvende werk is ongetwijfeld het dubbelkorige Das ist meine Freude, meteen een opstapje richting het magistrale vijfstemmige koormotet Jesu, meine Freude van Johann Sebastian Bach.

 

Het Roeselaars Kamerkoor

Intussen een vaste waarde binnen het hedendaags koorleven en zelfs in brede kringen buiten Roeselare en Brugge, kreeg het Roeselaars Kamerkoor hiervan ook de bevestiging vanuit de cultuurdienst van de stad Roeselare met de titel Cultureel Ambassadeur Roeselare 2016-2018. Het koor heeft de ambitie iets meer te betekenen binnen het kunst- en cultuurlandschap dat de eigen stadsgrenzen overstijgt. Onze groep bestaat uit getalenteerde zangers van Roeselare en de grote omgeving die een gevarieerd repertoire brengen van Renaissance tot hedendaagse muziek en dit op een hoog niveau.

Vijfendertig jaar geleden is het koor gestart onder leiding van Dirk Blockeel, waarna Hans Van Daele het dirigeerstokje overnam. Intussen staat het Roeselaars Kamerkoor onder de bezielende leiding van Bart Naessens en hebben ze al heel wat mooie projecten weten te realiseren voor een heel enthousiast publiek en dan denken we in de eerste plaats aan pareltjes uit de koormuziek in de intussen bekende en beklijvende passieconcerten met “Membra Jesu Nostri” van D. Buxtehude, Ein Deutsches Requiem van J. Brahms, Via Crucis van F. Liszt en het Requiem van G. Fauré, het wereldberoemde Miserere van G. Allegri, het Requiem van W. A. Mozart, het zeer gesmaakte en intense Stabat Mater van A. Dvorak, de dubbelkorige motetten en psalmen van F. Mendelssohn en H. Howells, de Petite Messe Solennelle van G. Rossini en de Johannespassie van J. S. Bach.

Het Roeselaars Kamerkoor ambieert ook om op regelmatige basis te participeren in plaatselijke initiatieven én anderzijds is het een blijvende uitdaging om het werk van de grote Roeselaarse componist Adriaen Willaert verder te laten horen. We vermelden hier graag de komische madrigaalopera “La barca di Venezia per Padova” van A. Banchieri in het kader van de kanaalfeesten en meerdere optredens met werk van Adriaen Willaert waaronder tijdens  Viva Venezia!, de herdenkingsviering n.a.v. zijn sterfdatum, de eigen jubileumviering, het hommageconcert A. Willaert in de Spil in 2013, het muzikaal opluisteren bij de oprichting van de Marnixring Adriaen Willaert in september 2015. In juni 2017 was er het officieel huldemonument voor Adriaen Willaert waarop het Roeselaars Kamerkoor ook het huldeconcert mocht verzorgen. In december 2017 bracht het RKK een bijzonder gesmaakte coproductie met het Spiegeltheater, in een professionele regie van Marieke De Maré met het La Barca-idee in een heel eigentijds concept.

Het Roeselaars Kamerkoor steekt echter ook de grenzen over… In 2014 trokken ze naar de bruisende lichtstad Parijs, terwijl ze in de zomer van 2016 concerteerden in Rome. De eerdere contacten met het wereldvermaarde Britse ensemble Stile Antico in 2011 leidden niet alleen tot een interessante workshop en een gezamenlijk concert, maar dit krijgt in 2018 een vervolg met een Gone West-project in Manchester, Leeds en Harrogate.

 

 

Dirigent Bart Naessens

Aangestoken door de orgelmicrobe in de klas van Chris Dubois aan het Brugse Conservatorium, studeerde Bart Naessens aan het Lemmensinstituut te Leuven bij zijn grote inspirator prof. Luc Ponet.  In zijn klas leerde hij niet enkel te focussen op het orgelspel an sich, maar een breed georiënteerde focus op esthetiek te creëren, het muzikale spectrum te verwijden en een basisrespect te hebben voor de intrinsieke schoonheid en de bijzonder diepgaande kracht van Kunst en het Schone.  Een en ander bracht hem na een aantal jaar in Parijs waar hij zijn specialisatiediploma orgel (de zgn. Prix d’excellence) behaalde in het teken van ‘Franse symfonische orgelmuziek’ met grootste onderscheiding en felicitaties van de jury. In mei 2007 studeerde hij af voor klavecimbel bij Kris Verhelst en in september 2008 behaalde hij met glans zijn Master-diploma (symfonisch) orkestdirectie in de klas van Edmond Saveniers.  Hij volgde masterclasses bij o.a. Ben van Oosten, Ludger Lohmann, Louis  Robillard, Leo Van Doeselaar, Menno Van Delft, Trevor Pinnock, Skip Sempé, Kazushi Ono, Bernard Haitink, Roland Börger…  Sedert het najaar 2011 is hij als onderzoeker in de kunsten werkzaam aan de KU Leuven met een studie omtrent de uitvoeringspraktijk-gerelateerde consequenties van het gebruik van het ‘claviorganum’.  In het voorjaar 2017 promoveert hij als doctor in de kunsten hieromtrent.

Barts muzikale activiteiten spelen zich op vele verschillende terreinen af.  Enerzijds is hij een bijzonder gerespecteerd, veel gevraagd en gewaardeerd continuospeler (mede door zijn jarenlange studie van de ‘oude muziek’ en de correcte historische uitvoeringspraktijk ervan), anderzijds wordt hij zowel solistisch als in kamermuziekverband en de laatste jaren ook meer en meer als dirigent gezien op concertpodia in binnen- en buitenland met de meest divergente repertoires, gaande van vroege polyfonie tot creaties van hedendaagse componisten.  Daardoor heeft hij het voorrecht nu al op jonge leeftijd met de meest vooraanstaande musici en gerenommeerde ensembles en orkesten te mogen musiceren en door hen uitgenodigd te worden, zoals o.m. Nederlandse Bachvereniging, Ensemble Il Gardellino (Marcel Ponseele en Jan Dewinne), Ensemble Explorations, Zefiro Torna, Collegium Vocale Gent, Vlaams Radiokoor en –orkest, Tulipa Consort, Il Fondamento, Les Muffatti, B’Rock, Currende (consort), Cluj Symphony Orchestra, Koor en orkest van de Koninklijke Muntschouwburg, La Hispanoflamenca, Ensemble Philidor, enz…

Sinds 1999 is Bart titularis-organist aan de Sint-Gilliskerk te Brugge waar hij het vermaarde Bach-orgel bespeelt.  Zijn pedagogische activiteiten spelen zich af aan de academie van Gent (de Poel) en aan de Kunsthumaniora van het Lemmensinstituut te Leuven waar hij hoofddocent orgel en klavecimbel is.  Daarnaast is hij sedert september 2012 docent/begeleider aan de Franstalige afdeling van het gerenommeerde Koninklijk Brussels Conservatorium en sedert 2016 hoofdvakdocent klavecimbel aan de Nederlandstalige afdeling.  Sedert september 2011 is hij als onderzoeker/doctorandus van de KULeuven verbonden aan het Luca-instituut (Lemmensinstituut) te Leuven en promoveert er in 2017.

Bart legt zich steeds meer toe op het soloklavierspel (orgel en klavecimbel) en het dirigeren.  Dit resulteert in enerzijds in een groot aantal orgel- en klavecimbelrecitals in gans Europa.  Anderzijds wordt hij regelmatig bij diverse (inter-)nationale koren en orkesten als (gast)dirigent gevraagd.  Hij is artistiek leider van het Roeselaars Kamerkoor waarmee hij het minderbekende repertoire voor kamerkoor (al dan niet met begeleiding van instrumentalisten of orkest) wil exploreren.  In september 2014 werd hij uit 400 kandidaten geselecteerd om de finaleweek te gaan dirigeren van een internationaal dirigentenconcours/masterclass te Cluj (Roemenië) waar hij ook de eerste prijs wegkaapte.  In 2015 maakte hij als symfonisch dirigent zijn intercontinentaal debuut met concerten in Noord- en Zuid-Amerika en in het najaar fungeerde hij als assistent-dirigent van Kenneth Montgomery bij het Orkest van de 18e eeuw.  In september 2016 werd hij geselecteerd als finalist voor het Internationaal Dirigentenconcours in Boekarest.  In het seizoen 2016-2017 staan ondermeer Messiah (Händel), Weihnachtsoratorium, Johannes- en Matthäuspassion, Boccherini-orkestaria’s, Magnificat (Bach), Le Nozze di Figaro en Requiem (Mozart), Petite Messe Solenelle (Rossini), Requiem (Brahms), Paulus (Mendelssohn), Vespers (Monteverdi) op de kalender naast heel wat symfonisch repertoire voor orkest.

Recentelijk wil hij zijn eigen inzichten en passies een persoonlijke invulling geven.  Mede daardoor richtte hij in 2007 samen met zijn vrouw Amaryllis Dieltiens het ensemble Capriola di Gioia op waar ze op een originele en geaffecteerde manier willen focussen op de uitvoeringspraktijk van het barokke repertoire.  Daarnaast werd in 2010 een lange droom bewerkelijkt door de oprichting van het ensemble BachPlus, waar hij een podium wil creëren voor de uitvoering van het (cantate)repertoire van JS Bach en zijn tijdgenoten.  Dit project vertaalt zich momenteel in een bijzonder succes in binnen- en buitenland en weet menig melomaan te bekoren door hun professionele, originele en unieke aanpak van de uitvoering van het Bachoeuvre.

23 juni 2019 om 16u

Brabantdamkerk

Sint-Kristoffelstraat 1

9000 Gent

 

 

 

Reserveer uw tickets

Soort ticket Prijs Plaatsen
Standaardprijs €15.00
Jonger dan 25 j. €8.00