Concert: Vlaams Radio Koor o.l.v. J.Duijck

08 februari 2009
11:00 €0.00

Onze-Lieve-Vrouwekapel van het Elzenveld

Kaart wordt geladen...

Concert: Vlaams Radio Koor o.l.v. J.Duijck



M.Duruflé :     Requiem

R.Schroyens : Pentalpha

J.Duijck        : Lauda Jerusalem

De Belg Raymond Schroyens (1933) studeerde te Mechelen en Antwerpen waar hij respectievelijk een laureaatsdiploma en een eerste prijs orgel behaalde.  Als organist, kapelmeester en koordirigent verbleef hij van 1958 tot 1960 in de Verenigde Staten.  Hier kwam hij onder invloed van Ralf Kirkpatrick en raakte in de ban van het klavecimbelspel.  Kort nadien studeerde hij dan ook klavecimbel en continuopraktijk te Londen.  Vanaf 1963 werkte Raymond Schroyens voor de BRT.  Aanvankelijk als producer ernstige muziek, maar later ook als programmacoördinator en productieleider van BRT3.Onder de inwerking van de vernieuwde Duitse kooresthetiek, componeerde Raymond Schroyens allerhande volksliedbewerkingen en koorwerken.  Zoals PENTALPHA, worden deze gekenmerkt door een beeldende tekstverklanking in een frisse koorstijl met hierbij de nadruk op een grote zelfstandigheid van elke stem.

 

Johan Duijck (zie bio verder).

Lauda Jeruzalem is een werk dat Johan Duijck schreef in 1984, op een psalmtekst.

Het werk is voor 4-stemmig koor en orgel.

Duruflé werd op 10-jarige leeftijd leerling aan de zangersschool van de kathedraal van Rouen. Hij studeerde er ook piano, orgel en muziektheorie. In 1919 verhuisde hij naar Parijs waar hij orgel ging studeren bij Charles Tournemire. Het Parijse conservatorium bezocht hij vanaf 1920. Hij studeerde er bij onder meer Paul Dukas en Louis Vierne. Tussen 1922 en 1928 won hij vele prijzen, onder andere voor orgel, compositie, harmonieleer en fuga. In 1930 werd hij benoemd tot organist aan de Saint-Étienne-du-Mont in Parijs, waar hij tot 1975 in dienst zou blijven. In juni 1939 speelde hij de wereldpremière van het Orgelconcert van Poulenc. Hij werd professor in de harmonieleer aan het conservatorium van Parijs in 1943.Op 15 september 1953 trouwde hij met de organiste Marie-Madeleine Chevalier, die zijn assistente was in de Saint-Étienne-du-Mont. Na hun huwelijk deelden ze de positie van organist in deze kerk. In 1964 en 1966 gingen ze samen op tournee door de Verenigde Staten.Na een auto-ongeluk op 29 mei 1975 moest Duruflé stoppen met zijn werkzaamheden als organist. Duruflé herstelde nooit helemaal van dit ongeluk. In 1976 publiceerde hij zijn laatste werk, Notre Père voor a capella-koor.Duruflé overleed in een ziekenhuis in Louveciennes in 1986.

Het Requiem van Duruflé uit 1947 is een bewerking van een suite orgelstukken die de componist baseerde op gregoriaans gezang uit de dodenmis. Hoewel het werk eenzelfde rust en optimisme ademt als het Requiem van Fauré waarmee het zijn populariteit gemeen heeft, is Duruflé’s muziektaal stevig in de twintigste eeuw verankerd. Dit Requiem bestaat in drie versies; in de eerste wordt gebruik gemaakt van een volledig orkest terwijl de laatste het met alleen cello en orgel stelt. De middelste versie uit 1961 is voor begeleiding door kamerorkest.

Vlaams Radio Koor

 

Het Vlaams Radio Koor werd als professioneel kamerkoor opgericht in 1937 door het toenmalige NIR. Sinds 1998, het jaar waarin het koor zelfstandig werd, onderging het een merkwaardige metamorfose. Door de combinatie van jarenlange studio-ervaring enerzijds en een doorgedreven verjonging anderzijds, is het Vlaams Radio Koor nu een ensemble geworden van uitzonderlijk hoog niveau, dat in binnen- en buitenland wordt opgemerkt. De 24 professionele zangers repeteren onder leiding van chef-dirigent Bo Holten in Studio 1 van het vermaarde Flagey-gebouw in Brussel.

 

Een eerste belangrijke pijler in de programmering van het Vlaams Radio Koor bestaat uit een zestal a capella producties, waarin het koor uit het volledige repertoire voor kamerkoor put. De concerten van deze producties zorgen door hun intieme karakter voor een unieke emotionele en artistieke ervaring bij de luisteraars. Daarnaast werkt het Vlaams Radio Koor op regelmatige basis samen met instrumentale ensembles zoals Brussels Philharmonic – het Vlaams Radio Orkest, I Solisti del Vento, Il Fondamento, Prometheus Ensemble en Collegium Instrumentale Brugense aan specifieke projecten, een samenwerking waarin beide partners de kans krijgen hun repertoire-horizon te verruimen.

 

Het Vlaams Radio Koor gaat voor het uitvoeren van de kernproducties steeds op zoek naar unieke locaties in heel Vlaanderen. Zo wist het koor in de loop der jaren een duurzame samenwerking op te bouwen met partners in Antwerpen (AMUZ en Koorlink), Brugge (Hospitaalmuseum OLV-ter-Potterie), Leuven (30CC), Hasselt (Cultuurcentrum Hasselt), Brussel (Flagey), Mol (Cultuurcentrum ’t Getouw) en Lier (VZW Edward Bressinck en CC De Mol).

 

Het Vlaams Radio Koor behoudt ook zijn unieke status van radiokoor. De nauwe band met de openbare omroep uit zich in talrijke studioproducties en deelname aan events van radio en televisie. Bovendien worden bijna alle concertproducties opgenomen door Klara, waardoor het koor een unieke verzameling opnames heeft opgebouwd, onder meer met werk van Vlaamse componisten. Daarnaast wordt een aantal concerten opgenomen door de digitale cultuurzender Exqi.

 

Sinds het seizoen 2004-2005 bouwt het Vlaams Radio Koor samen met het label Glossa aan een collectie cd”s rond het groot repertoire voor kamerkoor. De eerste opnames, ‘Missa brevis’ van Zoltán Kodály olv Johan Duijck, ‘Chrysostomos liturgie’ van Rachmaninov olv Kaspars Putnins en ‘Motetten’ van Bach olv Bo Holten werden nationaal en internationaal op lovende kritieken onthaald. Klara blijft de partner voor het exploreren van de Vlaamse muziek.

 

Het Vlaams Radio Koor is een instelling van de Vlaamse Gemeenschap en wordt gesteund door de Nationale Loterij.

 

CD-RECENSIES

‘Chrysostomos Liturgie’ olv Kaspars Putnins:

Luister

Het Vlaams Radio Koor is (…) bezig aan een gestage opmars in de wereld van de professionele kamerkoren. De ultieme perfectie die het koor in zijn lange bestaan vaak nét niet bereikte komt nu in zicht; het ensemble kan zich meten met de beste. (…) Het (werk) wordt tegenwoordig zelden opgenomen, reden te meer om blij te zijn met deze voorbeeldige uitvoering op sacd.

(F.H., Luister – 01/2007)

 

‘Bach Motetten’ olv Bo Holten:

Politiken

Both choir and Holten seem exceedingly inspired and it is a pleasure to listen to their marvellously homogeneous and colourful sound. … For 70 minutes you can enjoy The Flemish Radio Choir’s and Holten’s great artistic excellence, and their obvious joy in musicmaking which almost beams out of the loudspeakers.

(Thomas Stolting, Politiken – 17/02/2008)

 

The Independent

Sung three voices per part, with judicious use of solo voices in the florid sections and a modest continuo of organ and violone, the Flemish Radio Choir’s brisk Bach Motets is a welcome addition to the catalogue.

(Anna Picard, The Independent – 27/01/2008)

Johan Duijck  |  dirigent / composer in residence

 

 

Johan Duijck (°1954) is een veelzijdig musicus: koordirigent, componist, pianist en leraar. Als dirigent van het Vlaams Radio Koor, het Academy of St. Martin in the Fields Chorus (Londen), het Europees Jeugdkoor en het Gents Madrigaalkoor verwierf hij internationale erkenning. Hij wordt regelmatig uitgenodigd als gastdirigent bij de belangrijkste kamer- en radiokoren doorheen Europa en Latijns-Amerika. Hij is een gewaardeerd docent en jurylid op talloze internationale dirigntencursussen en koorfestivals.

Als componist legt Johan Duijck zich bij voorkeur toe op piano- en koormuziek. Zijn belangrijkste composities zijn de cantates ‘el Camino del Alma’ en ‘A mirror to St. Nicolas’, het koorwerk ‘Cantationes Sacrae in honorem Thomas Tallis’ en de pianowerken ‘The well-tempered pianist’ en ‘Le tombeau de Ravel’. Johan Duijck is Composer in Residence van het Vlaams Radio Koor. Bij het label Phaedra (In Flanders’ Fields) verschenen 3 cd’s volledig gewijd aan zijn composities (www.phaedracd.com).

 

Naast het dirigeren en componeren beleeft Johan Duijck enorm veel vreugde aan zijn eerste grote liefde: de piano. Hij is gegradueerde van de internationaal befaamde Muziekkapel Koningin Elisabeth en verwierf de prijzen Günther, Pro Civitate, Tenuto, Ollin en Lefranc. In zijn recitals wisselt hij de meesterwerken uit de literatuur af met vergeten parels en originele vondsten.

 

Ook op pedagogisch gebied geniet Johan Duijck een uitstekende reputatie. Hij doceert piano aan het Koninklijk Conservatorium te Gent en koordirectie aan de Escola Superior de Música de Catalunya te Barcelona (E). Aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, de Dartington International Summer School (GB) en de Euskalerriko Abesbatzen Elkartea (E) onderrichtte hij piano en koordirectie aan talloze studenten. Zijn voornaamste leermeesters waren Peter Cabus (compositie), Robert Steyaert (piano) en László Heltay (directie). De Vlaamse Radio en Televisie realiseerde een mooi filmportret over Johan Duijck: “Over vriendschap en muziek”. Daarin worden de verschillende facetten van zijn muzikale veelzijdigheid uitvoerig belicht.

 

CV BART NAESSENS

Na zijn orgelstudies bij Chris Dubois, studeerde Bart Naessens aan het Lemmensinstituut te Leuven  bij Luc Ponet. Eind september 2005 behaalde hij met grootste onderscheiding het specialisatiediploma orgel met een examen te Parijs in het teken van ‘Franse symfonische orgelmuziek’. In mei 2007 studeerde hij af voor klavecimbel bij Kris Verhelst. Bij Edmond Saveniers studeert hij orkestdirectie.

Hij volgde masterclasses bij o.a. Ben van Oosten, Ludger Lohmann, Louis Robillard, Leo Van Doeselaar, Menno Van Delft, Trevor Pinnock, …

Onder impuls van Erik van Nevel, o.m. als vaste continuospeler van Currende, legde hij zich de laatste jaren toe op ‘oude muziek’ en de correcte historische uitvoeringspraktijk ervan. Hij is een veelgevraagd begeleider geworden en wordt steeds meer, zowel solistisch als in kamermuziekverband, gezien op concertpodia in binnen- en buitenland. Hij werkte samen met vooraanstaande musici en verscheidene gerenommeerde ensembles en orkesten zoals o.m. Currende, Il Gardellino, Collegium Instrumentale Brugense, Koor en orkest van de Koninklijke Muntschouwburg, Vlaams Radiokoor en -orkest, The am’rous flute, de Beethovenacademie, Muziektheater Transparant enz…

Sinds 1999 is Bart titularis-organist aan de Sint-Gilliskerk te Brugge.  Hij doceert orgel en klavecimbel aan de academie van Blankenberge en aan het Lemmensinstituut.  Compositorisch laat hij van zich horen, getuige hiervan verschillende compositieopdrachten en arrangementen voor koor en orkest.

Bart legt zich steeds meer toe op het dirigeren en wordt regelmatig als gastdirigent gevraagd.  Zo is hij dirigent van het Brugse koor Vagantes Morborum en de Koninklijke Gentse Oratoriumvereniging waar hij reeds vele prestigieuze projecten mee heeft gebracht, o.m. Paulus en Elias van F. Mendelssohn, Weihnachtsoratorium en Mattheüspassion van J.S. Bach, Coronation Anthems en Ode for St.-Caecilia’s Day van G.F. Haendel, Die Jahreszeiten, 9de symfonie van Beethoven, …

In 2007/2008 staan o.m. Requiem van W.A. Mozart, Magnificats van J.S. Bach, Vivaldi en Mendelssohn en Carmina Burana van Carl Orff

Simoens Trio

 

De drie zussen An, Veerle en Katrijn Simoens vormen sinds 2002 een hecht pianotrio, het ‘SimoensTrio’.

Ze zijn jong en gedreven en delen dezelfde passie voor muziek. Op zoek gaan naar een eigen klank, is een uiterst boeiende uitdaging. En het feit dat ze een familiale band hebben, bevordert alleen maar hun onderlinge communicatie.

 

° ° ° concerten

Hun enthousiasme leverde hen heel wat positieve reacties op van een gevarieerd publiek. Ze gaven al talrijke concerten in België, Duitsland, Nederland, Spanje en Zwitserland. Zo concerteerden ze in het Festival van Vlaanderen, het Paleis voor Schone Kunsten Brussel, het Kursaal in Oostende en gaven ze live-concerten voor ‘Klara’.

Bovendien waren ze tweemaal te gast in Koeweit, op uitnodiging van de Belgische ambassadeur. Andere blikvangers waren hun uitvoeringen van de Tripelconcerto’s van Ludwig van Beethoven en van Bohuslav Martinu, en hun concert op het Koninklijk Paleis voor Prins Filip en Prinses Mathilde.

 

° ° ° opleiding

Het SimoensTrio wordt opgeleid door Hatto Beyerle, stichtend lid van het Alban Berg Quartett en vermaard pedagoog. Verder volgden de zussen masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici zoals de Hongaarse componist Györgi Kurtàg, het Wanderer Trio, het Altenberg Pianotrio, het Artemis Kwartet en het Florestan Pianotrio. Recent kregen ze de kans masterclasses te volgen bij Menahem Pressler van het wereldvermaarde Beaux Arts Trio.

Bovendien zijn de zussen uitgenodigd door de ‘European Chamber Music Academy’ om deel te nemen aan masterclass-sessies doorheen Europa bij internationaal gerommeerde musici zoals Christoph Richter, Anner Bylsma en bij leden van het Trio Jean-Paul, het Quatuor Mosaïques en het Artis Kwartet.

 

° ° ° cd’s

In september 2005 verscheen hun eerste cd, met werk van Haydn, Schumann, Martinu en Devreese. Deze cd werd in november door Klara verkozen tot ‘Cd van de Week’.

In mei 2008 verscheen hun tweede cd met werk van Joseph Haydn, Vitezslav Novak en Bedrich Smetana.

 

° ° ° prijzen

Het SimoensTrio sleepte ook al een rits nationale en internationale prijzen in de wacht.

Zo wonnen ze de ‘Prijs voor Beste Kamermuziek Concert’ op het ‘Kuhmo Chamber Music Festival’ in Finland, werden ze winnaar van ‘Jong Talent’, georganiseerd door Philippe Herreweghe, en wonnen ze in het kader van ‘Gouden Vleugels’ de ‘Debuutprijs Kamermuziek 2004-2005’, een prijs toegekend aan het meest beloftevolle jonge Belgische ensemble. In september 2006 werd hen de ‘Preis Jeunesses Musicales Deutschland’ toegekend voor het meest overtuigende en veelbelovende ensemble.

 

Het SimoensTrio wordt gesponsord door ICT-bedrijf Cronos en door technologiebedrijf ATS en kreeg eveneens financiële ondersteuning van Cera.

VRK feb 2009

Reserveer uw tickets