Concert: Gents Madrigaalkoor o.l.v. J.Duijck

08 maart 2009
11:00 €0.00

Onze-Lieve-Vrouwekapel van het Elzenveld

Kaart wordt geladen...

Concert: Gents Madrigaalkoor o.l.v. J.Duijck



Programma

Requiem – Herbert Howells

for SATB

Requiem – Vic Nees – Wereldcreatie

S + T solo + coro SSAATTBB a capella

Requiem (Herbert Howells)

Herbert Howells(1892-1983), lieve, vriendelijke man, tijdgenoot en grote vriend van de meer bekende Ralph Vaughan Williams, was gedurende 52 jaar professor compositie aan het Royal College of Music in Londen. Net als zijn meesterwerk ‘Hymnus Paradisi’ (voor koor en orkest), is ook zijn Requiem voor dubbelkoor a capella nauw verbonden met de dood van zijn negenjarig zoontje. De structuur van het werk is origineel: zes hoofdstukken, vier in het Engels, twee in het Latijn. De Latijnse teksten gebruiken enkel de beginwoorden van het traditionele Requiem. De Engelse teksten, waaronder twee psalmteksten, geven alle een boodschap van hoop en vertrouwen:”O redder van de wereld; de Heer is mijn herder; ik sla mijn ogen op naar de heuvels; ik hoorde een stem uit de hemel’. De compositie getuigt van een intense diepe gevoeligheid.

 

Requiem (Vic Nees)

Vic Nees componeerde zijn Requiem in 2007 voor het Gents Madrigaalkoor in opdracht van Carlos Bourgeois. Het is een compositie van veertig minuten voor achtstemmig a cappella koor en twee solisten: een sopraan en een tenor. Om zo’n omvangrijk zuiver vocaal werk boeiend te houden is een grote stilistische afwisseling noodzakelijk. Sommige elementen zijn geïnspireerd door etnische zangwijzen, andere door barokke texturen, nog andere hanteren een lyrische expressie die de componist probleemloos integreert in zijn gekende stijl. Dit Requiem is bijgevolg geen monochrome klaagzang, maar een uiterst afwisselend geheel van vreugde en leed, van drama en beschouwing.

Vooral de positieve, vreugdevolle momenten zullen misschien verrassen in een dodenmis, maar de componist heeft de klemtoon gelegd op het verrijzenis-karakter zoals dat uit de actuele liturgie naar voren komt. Er is vanzelfsprekend geen ‘ Dies irae’, maar het dramatische impact van het graduale blijft integraal behouden. De mis bevat trouwens de complete liturgische tekst. Fragmenten als “et lux perpetua” krijgen haast vrolijke verklanking. Het slot wordt voorafgegaan door het tenorrecitatief “Ego sum resurrectio et vita”. Deze bevestiging van het leven accentueert de tegenstelling tot de meeste gelijkaardige composities die veeleer op lijden en dood gericht zijn. Een Requiem vol contrasten waarin verdriet, troost en vreugde samengaan.

Gents Madrigaalkoor

 

dirigent : Johan Duijck

 

Het Gents Madrigaalkoor werd in 1966 opgericht, en in 1973 werd Johan Duijck aangesteld als dirigent. In tegenstelling tot de tendens van die dagen naar kleine renaissance- en barokensembles, bouwde hij het koor uit tot een groter “romantisch” koor. Gaandeweg verwierf het Gents Madrigaalkoor een unieke plaats in het culturele leven van Vlaanderen.

Het repertoire van het Gents Madrigaalkoor is samengesteld rond drie kernen:

  1. Romantiek: composities als Der Stern von Bethlehem (Rheinberger), Fest- und Gedenksprüche (Brahms), Songs of Farewell (Parry) of Psalmen en Motetten (Mendelssohn) nodigen het koor uit systematisch werk te maken van een rijke en gedifferentieerde klankcultuur.
  2. Hedendaags: het Gents Madrigaalkoor verwierf internationale erkenning door eerste uitvoeringen van meer dan twintig koorwerken van vooraanstaande hedendaagse Vlaamse componisten: Rosseau, Roelstraete, Nees, Coryn, Schollaert, Duijck, Pieters, Budai. Veel van die werken werden speciaal voor het Gents Madrigaalkoor gecomponeerd.
  3. Vocaal-instrumentaal: Händel (Dixit Dominus, Coronation Anthems, Alexander’s Feast, Israel in Egypt), Haydn (Schöpfung, Paukenmessse, Nelsonmesse), Mozart (Requiem, Mis in c), Stravinsky (Les Noces), Britten (War Requiem, St. Nicolascantate, Cantata Misericordium), Glass (Koorsymfonie ), Coryn (Winds of Dawn, Deux mille regretz), Duijck (Alma de la Música).

Sinds 1972 zingt het Gents Madrigaalkoor in de eredivisie van de provincie Oost-Vlaanderen. Het werd eerste laureaat van de nationale koorwedstrijd van de RTBF. Het koor geeft een tiental concerten per jaar en maakt regelmatig concertreizen door Europa: Engeland, Spanje, Portugal, Hongarije… In 1997 werd het Gents Madrigaalkoor benoemd tot Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen. In 2000 werdDeux mille regretz (een opdracht van het Gents Madrigaalkoor aan Roland Coryn) bekroond door de Europese Federatie van Jonge Koren, Europa Cantat, voor de originaliteit van zijn programma. In 2002 verwierf het koor in de wedstrijd “Koor van het Jaar” de titel Koor van het Jaar 2002-2003.


Opnamen met het Gents Madrigaalkoor

–   Gaude Virgo: vijf eeuwen koormuziek gewijd aan de Maagd Maria (1980, Eufoda 1197)

–   Daar Wij Minne Kozen: liefdeslyriek uit de twintigste eeuw (1983, Eufoda 1083)

–   M. A. Charpentier: Te Deum – De Profundis – Mors Saulis et Jonathae o.l.v. Louis Devos;  met Cantabile Gent & Musica Polyphonica (1981-1984) (LP STU71466 – Grand Prix International de Disque Lyrique), (Erato CD2292-45202-2), (CD88163)

–   Late Renaissance in Engeland en Italië (1987, Eufoda 1118)

–   Vic Nees – Anima Christi: Laudes voor Ignatius van Loyola (1990, Eufoda 1146)

–   Op eigen vleugels: Brahms, Schumann, Tinel, Britten, Duijck en Badings; voor koor en piano (1992, GMK 92)

–   Zoltán Kodály: Hongaarse liederen en de Missa Brevis, o.l.v. László Heltay, samen met het koor van het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent en organist E. De Geest (1993,RSJ280593)

–   Wolcum Yole ! : Europese kerstliederen (1998, GMK 06)

Johan Duijck

Johan Duijck is dirigent van het Vlaams Radio Koor, het Academy of Saint Martin in the Fields Chorus te Londen en het Gents Madrigaalkoor. Hij wordt regelmatig uitgenodigd als gastdirigent bij gerenommeerde ensembles als het Orquesta Sinfónica Real de Sevilla (E), het Iers Nationaal Kamerkoor, het Europees Jeugdkoor, het Deens Radio Koor, het Koor van de Spaanse Radio en Televisie, het Dartington Festival Orchestra (GB), het Reykjavik Kathedraalkoor (IJsland), het Coro de la Universidad de la República (Montevideo, Uruguay), de Capilla Santa Cecilia (Puebla, México).

Als componist legt Johan Duijck zich bij voorkeur toe op piano- en koormuziek. Zijn composities El camino del Alma, A Mirror to St. Nicolas, The well-tempered pianist en Le Tombeau de Ravel verwierven internationale erkenning.

Naast het dirigeren en componeren beleeft Johan Duijck enorm veel vreugde aan zijn eerste grote liefde, de piano. Hij is gegradueerde van de internationaal befaamde Muziekkapel Koningin Elisabeth en verwierf de prijzen Günther, Pro Civitate, Tenuto, Ollin en Lefranc. In zijn recitals wisselt hij de meesterwerken uit de literatuur af met vergeten parels en originele vondsten.

Ook op pedagogisch gebied geniet Johan Duijck een uitstekende reputatie. Hij is professor piano aan het Koninklijk Conservatorium te Gent (B) en professor koordirectie aan de Escola Superior de Música de Catalunya te Barcelona (E). Aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth (B), de Dartington International Summer School (GB) en de Euskalerriko Abesbatzen Elkartea (E) onderrichtte hij piano en koordirectie aan talloze studenten. Zijn voornaamste leermeesters waren Peter Cabus (compositie), Robert Steyaert (piano) en László Heltay (directie).

 

Reserveer uw tickets