Concert: Ex Tempore o.l.v. Florian Heyerick

05 november 2006
11:00 €0.00

Onze-Lieve-Vrouwekapel van het Elzenveld

Kaart wordt geladen...

Concert: Ex Tempore o.l.v. Florian Heyerick



Programma (o.v.)

 

Missa Sanctae Crucis MH 56

Responsoria ad Matutinum in Nativitate Domini MH 639

Responsoria pro Hebdomada Sancta MH 276-278

Vier Motetten
– Christus factus est MH 38
– Jesu, redemptor omnium MH 329
– Sancti Dei MH 328
– Surgite sancti Dei MH 327

 

 

Michael Haydn was de vijf jaar jongere broer van Joseph Haydn. Net als Joseph ging Michael al vroeg het huis uit om leerling en koorknaap te worden aan de St.Stephans Kathedraal in Wenen. Hij had een prachtige heldere stem met een omvang van drie octaven. Maar toen hij de baard in de keel kreeg, werd hij, net als zijn broer een paar jaar eerder, weggestuurd en moest hij maar zien hoe hij zich redde. Toen hij twintig jaar was werd hij Kapelmeester aan het hof van de bisschop van Grosswardein, het huidige Oradea in Roemenië. Vijf jaar later kreeg hij een baan aangeboden als concertmeester aan het hof van de aartsbisschop van Salzburg. Hij accepteerde het aanbod en had het in Salzburg zó naar zijn zin dat hij er tot zijn dood in 1806 bleef.
Ofschoon hij nu vooral bekend is als “de broer van”, werd Michael Haydn in zijn tijd buitengewoon gewaardeerd en hooggeschat. Hij legde zich als componist vooral toe op vocale religieuze muziek. Een tijdgenoot oordeelde:  “Alle kenners van muziek weten dat Michael Haydn op het gebied van religieuze muziek tot de beste componisten van alle tijden en alle landen behoort. Op dit gebied is hij helemaal de gelijke van zijn broer; eigenlijk is hij voor wat betreft de ernst van zijn werk zelfs verreweg diens meerdere.”

En ook Wolfgang Amadeus Mozart had grote waardering voor het werk van Michael Haydn en bestudeerde als kind ijverig diens partituren; zo bestaan er manuscripten, geschreven door de jonge Mozart, waarvan men aanvankelijk dacht dat het werk van Mozart zélf was, maar waarvan later is gebleken dat het werk van Michael Haydn is, dat door Mozart als oefening is gekopieerd

In 1825 schreef Franz Schubert in een brief aan zijn broer Ferdinand de gedachten neer, die hij had gehad toen hij bij het pas opgerichte standbeeld van Michael Haydn had gestaan: “Moge je kalme geest bij mij zijn, beste Haydn, en ofschoon ik niet zo kalm en helder kan zijn als jij was, is er niemand op aarde die jou meer vereert dan ik.”

 

Ex Tempore, gesticht in 1989, is een professioneel vocaal ensemble dat zich concentreert op een stilistisch heldere en muzikaal interessante benadering van de vocale muziek van 1600 tot heden. De concert- en opnameactiviteiten concentreren zich echter rond de uitvoering van minder bekende vocaal-instrumentale muziek uit de barokperiode, zoals vormgegeven in het befaamde Kantata!-project. In een kwantitatief variabele bezetting (solistisch tot kamerkoor) beweegt Ex Temporezich in de wereld van motet, cantate en oratorium.

Dit leidde tot een aantal opgemerkte realisaties, zowel in opnames als op internationale concertpodia, met werk van Monteverdi, Telemann, Graupner, Herzogenberg en vele anderen.

Dirigenten als Reinhard Goebel en Sigiswald Kuijken werken graag samen met Ex Tempore en brachten het ensemble naar belangrijke centra in Europa. In de komende tijd legt Ex Tempore zich toe op de verspreiding van ongekende barokmuziek via de internationalisering van het Kantata!-project.

In het spoor van de veelzijdige activiteiten van dirigent Florian Heyerick vertegenwoordigt het ensemble Ex Tempore een vaste waarde binnen de wereld van de vocale barokmuziek.

 

Florian Heyerick (1958) studeerde in Gent, Brussel en Leuven en behaalde Eerste Prijzen voor blokfluit, dwarsfluit en kamermuziek. Tevens behaalde hij aan de Universiteit Gent het licentiaatsdiploma voor musicologie. Door zijn veelzijdige opleiding en jarenlange ervaring  als instrumentist, opnameleider, begeleider, coach, docent en als dirigent, is hij op veel verschillende gebieden actief binnen de internationale muziekwereld.

Sinds 1990 is hij docent aan de Hogeschool Gent, departement Muziek. Hij was oprichter en artistiek verantwoordelijke van het CD-label Vox Temporis, dat meer dan 50 unieke opnames kan voorstellen. Daarnaast verricht hij muziekwetenschappelijk werk over oude muziek en een doorgedreven studie over de Duitse barokcomponist C. Graupner.

Florian Heyerick is de stichter en artistieke leider van het Vocaal Ensemble Ex Tempore. Hij is ook regelmatig gastdirigent bij talloze internationaal befaamde koren, barokorkesten en symfonische orkesten zoals het Wereljeugdkoor, het Vlaams Radiokoor, de Filharmonie, het Rotterdams Filharmonisch Orkest, The Hong Kong Symphony Orchestra, Musica Antiqua Köln, de Komische Oper Berlin en het Kurpfälzisches Kammerorchester Mannheim. Van dit laatste ensemble was hij van 2002 tot 2004 de vaste dirigent. Ook als solist op blokfluit en clavecimbel treedt hij veelvuldig op.

Hij realiseerde als instrumentist en dirigent talloze CD-opnames met werk van Telemann, Händel, Monteverdi, Herzogenberg, J. L. Bach, Mozart, enz.

In 1997 was Florian Heyerick festivalster van het Festival van Vlaanderen, en in 2000 ontving hij de cultuurprijs van de Stad Gent.

Zijn efficiënte en frisse benadering, stilistisch inzicht in verschillende stijlperiodes en zijn streven naar professionalisering van de vocale muziek worden in binnen- en buitenland gewaardeerd. Zijn voortdurende aandacht voor de vernieuwing van het repertoire draagt hij uit via ontelbare lezingen, cursussen en originele concertprogrammaties, waaronder het bekende Kantata!-project.

Koorlink 05-11

Reserveer uw tickets