Concert: De Minnezangers o.l.v. Filips Pieters

07 januari 2007
10:00


Onze-Lieve-Vrouwekapel van het Elzenveld

Kaart wordt geladen...

Concert: De Minnezangers o.l.v. Filips Pieters

 

Als de dag de nacht verjaagt”

 

Over de avond, nacht en de dageraad.

Dansen, drinken, weemoed, heldere sterren, zoete liefde en de maan.

Dromen over heksen, verlangens, plagerijen, een zalige diepe rust.

Ongenadig gewekt voor een nieuwe dag, de plicht die roept of wordt ontweken

 

 

1.Sa, laat ons vrolijk wezen Gaston Feremans 1907-1964
2.Krokuswit Vic Nees 1936-
3.Zigeunerlied Felix Mendelssohn 1809-1847
4.Jagdlied Felix Mendelssohn 1809-1847
5.Der Traumende See Robert Schumann 1810-1856
6.Appelation controlée Vic Nees 1936-
7.La nuit Jean Phillipe Rameau 1683-1764
8.Berceuse Martin Slootmakers  
9.Rondeau 1(Dieu, qu’il fait bon regarder) Erica Budai 1966-
10.Rondeau 2(Vostre bouche dit: baisiez moy) Erica Budai 1966-
11.Die Nacht Franz Schubert 1797-1828
12.Kikeriki Johann Hermann Schein 1586-1630
13.Wel salich zijnse hier op aerden Clemens non Papa 16 eeuw
14.Suid-Afrikaans drinklied Maarten Van Ingelghem  
15.Die Nachtegaal die zong Clemens non Papa 16 eeuw
16.Psalm of the day Erica Budai 1966-

 

 

De Minnezangers

 

De roots van De Minnezangers liggen in het Pius X-college in Zele. In 1961 startte Wilfried Willem met een knapenkoor dat hij ‘De Minnezangertjes’ doopte. Het was een forse groep frisse knapenstemmen aangevuld met een aantal leraars en vaders die de tenor- en baspartijen voor hun rekening namen. Vrij snel oogstte het koor succes in heel het Vlaamse land.

 

In 1969 nam Ignaas De Lil de fakkel over. Deze man wist met zijn muzikale feeling en zijn begeestering het koor verder op te tillen. In 1971 plaatste het koor zich een eerste maal in ‘uitmuntendheid’ tijdens de provinciale koorzangtoernooien. Hij wist het koor jarenlang op dit niveau te houden. Optredens in binnen- & buitenland waren schering en inslag.

 

In 1989 was er een tekort aan knapenstemmen en werd het knapenkoor een mannenkoor: ‘De Minnezangers’. Een nieuwe uitdaging die met succes bekroond werd want zowel in 1991 als 1993 klasseerde het koor zich in ‘uitmuntendheid’.

 

In 1993 nam Jules De Beule het muzikale roer over. Onder zijn bezielende leiding onderging ons repertorium een kleine metamorfose wat een positieve respons gaf én naar het ledenaantal én naar de sfeer tijdens de repetities. Een nieuwe wind die duidelijk aansloeg.

 

Omwille van beroepsbezigheden nam Jules De Beule ontslag in 1996 en kreeg Filips Pieters het koor onder zijn muzikale vleugels. Zijn eerste echte uitdaging kwam er in 1998 bij de koorzangtoernooien. En ook dan was ‘Uitmuntendheid’ het verdict. De vastberadenheid van de dirigent, zijn doorgedreven werken aan een mooie koorklank, zijn muzikale begeestering en zijn fijne interpretatie van de stukken zijn ingrediënten voor een goed koor.

 

De activiteiten van de laatste jaren op een rijtje:

1998: Adventsingen in Wenen

1999: Deelname aan de Rubenscantatie Peter Benoit

1999: Uitvoering van de ‘Misa Criolla’ van Ariel Ramirez

2000: Medewerking aan de creatie van het Ludgerus-oratorium

2000: Creatie van het ‘Zen-requiem’ van Boudewijn Buckinx met opvoeringen in Vlaanderen, Nederland en Duitsland

2001: Onze eerste Cd ‘A red, red rose’ als bekroning van 40 jaar Minnezangers.

2002: Bevestiging in uitmuntendheid tijdens de provinciale Koorzangtoernooien

2002: Concert met mannenkoor ‘Het Volgend Punt’ uit Hasselt

2003: Organisatie van ‘Mannenstemmen-festival’ met workshops (polyfonie, romantiek en hedendaagse muziek) en concerten met The Gents (Nl) en Chor Uetsersen (D)

2004: Deelname aan internationaal Koortreffen Eurovocaal (Leuven)

2004: Concert ‘Appellation Contrôlée’ met Roby Lakatos

2005: Concert ‘M & M’ met Makeblijde

2005: Finale behaald in de wedstrijd ‘Koor van het jaar 2005’

2006: Bevestiging in ‘uitmuntendheid’ tijdens de provinciale Koorzangtoernooien 2006.

 

 

Filips PIETERS

Filips Pieters (*1952) is artistiek directeur van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen en de Zomer Avond Concerten aan Zee. Hij is tevens docent hobo, fagot, contrabas en cultuurgeschiedenis aan Instituut Toonbeeld en ZMS (NL).

Filips Pieters studeerde notenleer, hobo, contrabas, kamermuziek en muziekgeschiedenis aan de Koninklijke Muziekconservatoria te Gent en Antwerpen. Daarna volgde hij masterclass barokhobo bij Ku Ebbinge en Paul Dombrecht (Den Haag) en orkestdirectie bij Anton Kersjes (Maastricht).  Van 1980 tot 1987 was Filips Pieters dirigent van de Schola Cantorum van St-Niklaas voor de studie en uitvoeringspraktijk, naar de semiologie, van de gregoriaanse muziek.  In 1991 richtte hij in Zeeuws-Vlaanderen het gemengdkoor  “Good Company” op en wist dit uit te bouwen tot een zeer gewaardeerd koor.

Sinds 1996 is Filips Pieters dirigent van het mannenkoor “De Minnezangers”.  Met hen wordt het bekende en onbekende mannenkoor repertoire uitgediept.  Zowel werken voor a-capella koor als met instrumentaal ensemble komen aan bod,  zoals recent met de uitvoering van  ‘Das Berliner Requiem’ van Kurt Weill.  Ook compositie opdrachten en de creatie ervan behoren tot de artistieke visie.  Behaalde met De Minnezangers in 2005 de finale Koor van het Jaar.

Koorlink 07-01