10 jaar Koorlink in de Kempen

10 jaar Koorlink in de Kempen
29 januari 2017 Valerie

Op zondag 9 oktober 2007 ging de achterdeur van de Tielense kerk met een zwaai open om het koor Polyfoon binnen te laten. Op de maat van de trommelslagen van Filip Souvagie baande het koor zich als eerste een weg naar het podium van KOORLINK Kempen om een programma te brengen rond l’Homme Armé. Het was haast een zomerse namiddag, een voorbode van een zonnige ontwikkeling van een initiatief dat met enige aarzeling was opgestart.

Op vraag van Kamiel Cooremans om in de Noorderkempen een ‘link’ met Koorlink te maken antwoordden het koor Eglantier en de Tielense Davidsfondsafdeling positief om de organisatie mee vorm te geven. Een derde partner was zeker ook de gemeente Kasterlee. De bibliotheek opende zijn deur om er een receptie aan te bieden na het concert en via de cultuurraad konden subsidies opgestreken om de eerste jaren wat armslag te geven.

Het opzet om betere koren een podium te bieden met een consistent programma sloeg behoorlijk aan en de warme akoestiek van de Tielense kerk diende de koren wonderwel. Elk jaar zouden drie koren het publiek verwennen, en dit begreep dat er aan koormuziek veel meer te beleven valt dan vaak wordt aangenomen. Dank zij optredens van koren en ensembles als het Vlaams Radio Koor, Ex Tempore, Vox Luminis, de Capilla en Currende kon iedereen genieten van absolute topklasse. Neem daarbij nog optredens van Studium Chorale uit Maastricht en Der junge Chor Aachen dan was ook het buitenland flink vertegenwoordigd. Andere hoogtepunten waren zeker ook nog de Cappella Concinite, Musa Horti, het Nederlands Studentenkoor, Cantando en Clari Cantus als Koor van het Jaar enz. Ook enkele koren uit de eigen streek, zoals Pizzicanto (Turnhout), 4tune (Retie) en Donne Domenica (Geel) misstonden helemaal niet in de rij.

Sommige programma’s boden aparte muziek, die voor het publiek erg vernieuwend klonk en de gelegenheid bood om luistergrenzen te verleggen. Zo presenteerde Kurt Bikkembergs een zeer experimenteel programma met Rautavaara als centrale componist; er was een huldeconcert Vic Nees voor zijn 75ste verjaardag, met creaties van collega’s componisten en de prachtige uitvoering van het Trumpet Te Deum van Vic Nees zelf door Musa Horti. Het Gents Madrigaalkoor vertolkte zijn Requiem, naast dat van Herbert Howells. De Studium Chorale bracht dan weer de eerste uitvoering van Nees’ Passio super Galli Cantus. Deze laatste grote compositie blonk uit door zijn doordachte structuur, de weelderige samenklank, de uitgepuurde stemvoering en de gelaagde tekstinterpretatie: Vic Nees in een zeer voldragen versie. Het tragische was dat hij de uitvoering zelf heeft moeten missen; ze vond immers plaats op 10 maart 2014 en de componist overleed vier dagen later.

Het aantal a-capellaleden groeide gestadig tot om en bij de honderd en het aantal toeschouwers varieerde van negentig in het begin tot honderdzestig. Behoorlijk voor zo’n nicheproduct op het platteland. Nog belangrijker is de appreciatie die de concerten kregen. Geregeld kon je horen:” beter dan dit, dat kan toch echt niet meer”. En na het volgende concert moest deze mening weer worden herzien.

Dit tiende seizoen werd ingezet door het Brussels Chamber Choir met troostende muziek uit de Anglicaanse traditie, in een weelde van klank. Het Vlaams Radio Koor zakt opnieuw naar Tielen af, evenals Ex Tempore dat hoge verwachtingen wekt met koorliederen en klavier van Joseph Haydn. Als we al deze concerten op een rij zetten is de oogst bijzonder goed geweest en veel mensen hebben de weg gevonden naar Tielen, dat inmiddels gestalte heeft gekregen als (bescheiden) centrum voor bijzondere koormuziek.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*